Szeretnéd megvenni kedvenc futball csapatod mezét vagy megajándékoznál valakit eggyel? Többféle focimezt találsz más-más áron és fantázia néven és nem tudod, melyiket válaszd?
Pár gondolatban összeszedtük Neked, hogy az áron kívül mi az, amiben az autentikus, a replika és a szurkolói focimezek eltérnek egymástól, így a legközelebbi vásárlás alkalmával már biztosra mehetsz!
A klubcsapatok, nemzeti válogatottak mezeinek gyártói, mint például a Nike, az adidas, a Puma, stb. a vaskos licenc jogokért cserébe minél több focimezt - és sok más címeres terméket - szeretnének eladni a csapatok szurkolóinak. A rajongók más-más felhasználási célból vásárolják meg a mezeket, van olyan, aki gyűjti és bekeretezve kiteszi a falra, van olyan, aki sportol benne, mások utcai viseletként használják, szóval eltérőek a termékekkel szemben támasztott elvárások. A lényeg legtöbbször az, hogy olyan legyen, mint a játékosok által viselt focimezek és legyen megfizethető az ára.
A gyártók alapvetően három teljesítmény (és ár) kategóriában kínálják a csapatok mezeit. Szándékosan nem a minőség, hanem a teljesítmény kategóriát használjuk, mivel annak ellenére, hogy a top kategóriás mez ára akár a háromszorosa is lehet a legolcsóbb mezének, mindegyik termék a gyártótól megszokott kiváló minőséget jelenti. Az egyes kategóriák gyártónként eltérő fantázia néven futhatnak, de az itt leírt kategóriák jellemzői, különbségei jó közelítéssel ugyanazok. A következő példával a mezek közti különbségeket az egyik legnépszerűbb focimez, az FC Barcelona 2013/14-es szezonban viselt hazai mezének egyes változatain keresztül próbáljuk meg bemutatni.
Az autentikus mez
Az első, legmagasabb teljesítményt képviselő kategória az autentikus vagy mérkőzés mez. Ez teljesen ugyanaz a futball mez, mint amiben a játékosok a pályára lépnek és végigküzdik a játékidőt.
Az autentikus mezeknek a legmagasabb a teljesítménye, azaz ezek vezetik és párologtatják el a legjobban az izzadtságot, nagyon jó a légáteresztő képességük, ezáltal jól szellőznek és a lehető legkönnyebb a kialakításuk. A játékosok elvárásai alapján a gyártó a mez olyan kialakítására törekszik, amivel az a maximális teljesítmény leadását segíti a legkomfortosabb módon. Ezek a focimezek hordozzák a legmagasabb technológiát, a legújabb fejlesztéseket, éppen ezért az autentikus mezek ára a legmagasabb.
Az autentikus futball mezek ajánlott fogyasztói ára 35 ezer forint környékén mozog.
A replika mez
A második kategóriába már a kifejezetten a szurkolóknak fejlesztett és gyártott un. replika mezek tartoznak. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a replika nem hamisítványt, koppintást jelent, a szó csak a kínai ipari forradalom óta forrt össze ezzel a jelentéssel, sajnos. (Megjegyezzük, ezért nem szereti senki sem így hirdetni a mezeket és talán a Nike is ezért hívja már ezt a kategóriát „Stadium” - magyarul stadion meznek a 2014/15-ös szezontól.)
A replika és az autentikus focimezek megjelenésükben gyakorlatilag teljesen megegyeznek. Ha megnézed a két FC Barcelona mez képét, talán nem tudsz két különbséget találni. Azt a kettőt is csak akkor, ha jól felnagyítod a képeket. A valóságban persze vannak eltérések.
A legfontosabb különbség az autentikus meznél már említett teljesítményben van. A replika focimezek nem a játékosoknak készülnek, éppen ezért nem annyira könnyűek és nem vezetik és párologtatják el olyan jól az izzadtságot. De ne gondoljuk, hogy a replika mez anyaga nem jó, sportoláshoz is kiváló választás! Mindkét mez DRI-FIT technológia, tehát közel hasonló a képességük, csak a replika mez kicsivel kisebb teljesítményű, kb. 10-15%-kal. Ha autós hasonlattal akarnánk élni, az autentikus mezben 2.0 literes, a replika mezben 1.8-as motor van ugyanabban a kaszniban. Az anyag struktúrája (szövése és tapintása) megegyezik, viszont pontosan a könnyítés, a jobb izzadtság elvezetés és szellőzés érdekében az autentikus mezek anyaga ritkább, mint a replika focimez kialakítása, viszont ez csak akkor látszik, ha felemeled és a fény felé tartod a mezeket. Személyes véleményünk, hogy a sűrűbb szövés szebbé teszi a replika mezt.
Ugyancsak az elvárt teljesítményből eredő különbség, hogy a replika mezek oldalán nincsenek szellőző lyukak, illetve az autentikus mez paneljai varrás helyett lapos „hegesztéssel” illeszkednek, hogy véletlenül se irritálják a játékos bőrét. Ezek az „extrák” eredményezik az autentikus mezek csúcsteljesítményét, és nyilván ezek elhagyásának köszönhető a replika mezek alacsonyabb ára. A replika mezek ajánlott fogyasztói ára 25 ezer forint körül van.
Összegezve tehát a replika és az autentikus mezek anyagában lényeges különbség nincs, csak az, hogy a replika mezből kihagyják a szurkolók nagy többsége számára lényegtelen teljesítményfokozó technológiákat.
A mezek kinézetében pár apró észrevehetetlen különbség azért van, amelyek bemutatását a teljesség igénye megköveteli.
Az FC Barcelona címer. Csak nagyítóval észrevehető a különbség. Az autentikus mez címere hímzett, a replika mezé szőtt. Mindkettő szép és tartós megoldás, viszont a szőtt címer előállítási költsége vélhetőleg alacsonyabb.
A „més que un club” címke felhelyezésben ugyancsak aprócska különbség, hogy az autentikus FC Barcelona mez esetében matricaszerűen beragasztott, míg a replikában bevarrt címke van.
Kis eltérés, hogy az autentikus mez DRI-FIT felirata nyomott, míg a replika esetében ez hímzett. Az autentikus mez ezzel nyer pár grammot, a replika viszont kicsit talán szebb ebben a részletében.
A szurkolói mez
A harmadik kategória a szurkolói mez. Ezek a mezek lényegesen olcsóbbak – kb. 14 ezer forint - a fentebb részletezet társaiknál, hiszen arra tervezték, hogy a stadionba felvéve vagy hétköznapi viseletként a szurkoló kimutathassa kedvenc csapata iránti rajongását.
Ebben a kategóriában a teljesítmény már nem annyira dominál, hiszen a mez anyaga nem technikai poliészter.
A szurkolói mez megjelenése nem feltétlenül egyezik meg 100%-ban az autentikus és replika változatokkal, de ha van is, igen kicsi az eltérés. Az FC Barcelona mez esetében az ujjánál vehető észre a különbség, ahol elmaradt az autentikus és replika változatoknál látható csíkozás, illetve a címer és a márkajelzés is nyomott.
A szurkolói mez tehát kinézetében és anyagában némileg „egyszerűbb” drágább társainál, de tökéletesen alkalmas arra, hogy kifejezzük benne csapatunk iránti elkötelezettségünket az utcán vagy a lelátón, ráadásul mindezt sokkal barátságosabb áron.
Összegezve tehát a pénzünkért mindhárom esetben kiváló minőségű, márkás terméket kapunk és nincs jó vagy rossz döntés, csak eltérő igények és felhasználási területek.